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TU Berlin

Inhalt des Dokuments

Dr.-Ing. Zizung Yoon

Wissenschaftlicher Mitarbeiter

Raum: F 508
Telefon: +49 30 314-24438
Email:

Aufgaben

  • Betreuung von Abschlussarbeiten

Projekte

  • Projektleitung im Projekt S-Band Netzwerk für kooperierende Satelliten (Projekt S-Net)
  • S-Band Transceiver zur Intersatelliten-Kommunikation von Nanosatelliten (Projekt SLink)
  • Entwicklung, Test und Verifikation eines Lageregelungssystems für den Kleinsatelliten DLR TET-1 (Projekt TET-1)
  • Wieder verwendbare Modelle für die virtuelle wissensbasierte Produktentwicklung (Projekt WieMod)

Ausbildung

2012           M.Sc. in Wissenschaftsmarketing, TU Berlin

2011           Dr. -Ing. (Ph.D.) in Luft- und Raumfahrttechnik, TU Berlin

2006           Dipl. -Ing. in Luft- und Raumfahrttechnik, TU Berlin

Beruflicher Werdegang

Seit 2010    Wissenschaftlicher Mitarbeiter im FG Raumfahrttechnik TU Berlin

2006-2010  Mitarbeit im Projekt TET-1 und WieMod bei Astro- und
                 Feinwerktechnik Adlershof GmbH

2006          Space System Research Lab. Korea Aerospace Univ. (Praktikant)

Wissenschaftliche Veröffentlichungen

Development and verification of the fault tolerant attitude control system of OOV-TET satellite
Zitatschlüssel Yoon.2011.GNC.ADCS
Autor Yoon, Zizung; Terzibaschian, Thomas; Raschke, Christian
Buchtitel 8th. International ESA Conference on Guidance, Navigation & Control Systems
Jahr 2011
Zusammenfassung Providing cost-effective space access further on with increased autonomy, robustness and fault tolerance within the AOCS will be a key for technical and economical break-through of small satellites. This paper presents design, implementation, and test results of the attitude and orbit control system (AOCS) of the small satellite OOV TET (launch mass 120 kg). Particular attention is paid to the implementation of fault tolerant design and high accurate attitude control performance of the AOCS. The redundancy management concept and robust control core are presented. Furthermore the fault detection, isolation and recovery (FDIR) mechanism, which are implemented in various functional levels, are shown. Finally the paper presents the test strategy and test results for verifying the hardware and proposed fault tolerant design. The FDIR mechanism and robust control algorithm was extensively tested and verified via a newly developed state-of-the-art air bearing test bed. Hardware in the loop test as well as a complete AOCS check on subsystem level was performed on the test bed.
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Sonstige Beiträge

Pressemitteilung „Schnelle Kommunikation im Weltraum“, 15. Oktober 2012

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Fachgebietsleitung

Prof. Dr.-Ing. Klaus Brieß
Tel. +49 30 314-21339
Raum F 515

Postanschrift

Institut für Luft- und Raumfahrt
Sekr. F6
Marchstraße 12 - 14
10587 Berlin